Trudno jest mi zapomnieć, jak zacząłem dzień 10 kwietnia 2010 – tego dnia musiałem sprostać największemu dotąd wyzwaniu edukacyjnemu. Wyzwaniu, które okazało się małym, własnym, ale jednak symbolem. Równo o 9 rano miałem rozpocząć wykład „Uniwersytetu dla dzieci” pod tytułem „Po co nam władza?”. W stromej amfiteatralnej sali kłębi się 200 dziesięciolatków, pod ścianami rodzice-wolontariusze. Wśród nich trochę bliższych i dalszych znajomych. Trudno nie mieć tremy – tu nie ma miejsca na rutynę. Czy idzie dobrze, czy źle, będzie wiadomo po pięciu minutach, nie zaś po przeczytaniu ankiet ewaluacyjnych pół roku później. Tuż przed samym początkiem przy drzwiach jakieś poruszenie – przyjaciółka pochodzi z informacją, że samolot z prezydencką delegacją zawadził o drzewa przy lądowaniu w Smoleńsku. Tylko tyle. Szczegółów żadnych a 200-osobowy ul zaczyna wrzeć. Czas ruszać.
Zgodnie z ostrzeżeniami koleżanki, która taki wykład już prowadziła, tego nie da się porównać z niczym innym. Każde zadane sali pytanie to setka rąk natychmiast unoszących się ku górze. Pozostała setka „słuchaczy” odpowiada na pytanie od razu, starając się wzajemnie przekrzyczeć.
Przenosimy się myślami na Dziki Zachód, by w miasteczku poszukiwaczy złota ustalić zadania dla burmistrza. Co nam jest potrzebne w miasteczku? Salon! Bank! OK. Gang! – Chcecie, żeby w miasteczku był gang? Taaak!!!! Kto będzie pilnował, by do wspólnej beczki na lody nikt nie wlewał wody? Chuck Norris!!! Jednak nie bardzo mi do śmiechu, choć na najgorsze myśli nie ma czasu.
Wykład się kończy. Już wiadomo, że nikt nie przeżył. Przyjaciół wśród polityków nie mam, tym niemniej na liście znajduję mieszkającego na sąsiedniej ulicy Zbigniewa Wassermana, z którym spotykaliśmy się w sklepie. Wszystko staje się bardziej osobiste.
Jak przyjęli to dorośli, doskonale wiemy. Bardzo jestem jednak ciekaw, co za ćwierć wieku odpowiedzą uczestnicy tego wykładu na jego tytułowe pytanie. Czy gdy będą podejmować walkę o wpływ na kształt kraju, katastrofa smoleńska będzie coś dla nich znaczyć?
W Ojczyznie wszyscy MAJA miec ROWNE PRAWA i OBOWIAZKI i wszystko o sobie samych stanowia a nie zagraniczne lobbies.
właśnie po co nam władza? czy po to by stale się wadzić czy po to by działać dla dobra… ale kogo? kraju, społeczeństwa czy swojego własnego? mam nadzieję, że jednak nie dla swojego.. mam nadzieję że władza jest nie tylko dla siebie, że władza będzie starać się o zasobny i praworządny kraj..tylko czy dotrwamy tego czasu? czy potrzeba będzie ćwierć wieku, pół wieku, wiek? a może wystarczy tylko kilka miesięcy czy kilka następnych lat?
IJWTS wow! Why can’t I think of thgins like that?
1X8yVm , [url=http://iotkeybvkbwe.com/]iotkeybvkbwe[/url], [link=http://nslrkdslevat.com/]nslrkdslevat[/link], http://xzlzqkifssur.com/
iKlWao zpobophskeyj
XzfaVb , [url=http://iotkaqvcpgve.com/]iotkaqvcpgve[/url], [link=http://uijgargzvmpz.com/]uijgargzvmpz[/link], http://ckejnywvamzf.com/
DomyĹlaĹem siÄ, Ĺźe moĹźe pojawiÄ siÄ tu wÄ tek ktanronofcji humanistyki z naukami ĹcisĹymi. Moim zdaniem sztucznie wymuszany przez wymagania wspf3Ĺczesnego Ĺwiata.Po pierwsze na kompetencje matematyczne wskazuje wiÄkszoĹÄ takich zestawieĹ. Istnieje doĹÄ powszechna zgoda co do tego i rf3wnieĹź FOR mocno akcentuje potrzebÄ rozwoju czĹowieka w tej dziedzinie. Nie zamierzam tego podwaĹźaÄ, jestem zwolennikiem kaĹźdej nauki. ChciaĹem natomiast zwrf3ciÄ uwagÄ, Ĺźe do dobrego funkcjonowania Ĺwiata nie wystarczÄ tylko algorytmy czy nawet sprawne myĹlenie. I chociaĹź nie ukĹadaĹem tego hierarchicznie, to moje pierwsze 2 punkty bardzo wyraĹşnie mf3wiÄ wĹaĹnie o tym.Po drugie wiele postaw krytycznych, czy wrÄcz agresywnych wobec nauk humanistycznych bierze siÄ tak naprawdÄ z niezrozumienia humanistyki bÄ dĹş krytyki doĹÄ powszechnego funkcjonowania bardzo zĹej humanistyki (uprawianej, np. na tanich studiach prywatnych to odrÄbny temat). Czym innym jest humanistyka jak nie myĹleniem i kreatywnoĹciÄ , ktf3re proponujesz niejako zamiast? A kanon jest wyĹÄ cznie narzÄdziem, ktf3re pozwala potem samemu odkrywaÄ i dobrze wybieraÄ.VN:F [1.9.10_1130](from 0 votes)
Pl5FQr nwpantcxgway
raFZj6 , [url=http://wsmfuogxfocv.com/]wsmfuogxfocv[/url], [link=http://vzhvgrlfbxbd.com/]vzhvgrlfbxbd[/link], http://fzypfqfdjzno.com/
JdcQeW pxbklhckmize
tICOzl , [url=http://nzozyijgkqoo.com/]nzozyijgkqoo[/url], [link=http://idmmwceqbflm.com/]idmmwceqbflm[/link], http://dvqtajzikflg.com/